Enfin, aan het eind van de Noordwal stopt het mooie uitzicht
en sla ik linksaf richting Dirk van den Broek. Er zijn plannen om op deze hoek
een trekveer aan te leggen, zodat je kunt oversteken naar Stork. Maar ja, dan
stuit je al snel op de panden van Draka (als die toch eens zouden verhuizen…).
Een beetje slingeren door de industrie brengt mij in het
Hamerstraatgebied. Daar, voor de deur van Mlab en Hotel de Goudfazant, kan ik
eindelijk weer wat van het IJ zien. Er zijn plannen voor een oostveer, van het
Azartplein op het Java-eiland naar het Hamerstraatgebied in Noord. Zo’n
oostveer lijkt mij een geweldig plan, zowel voor Oost als voor Noord. Ik zal er
vast gebruik van maken. Tijdens de herinrichting van de oostelijke eilanden
hebben we veel en vaak aan de overkant gewandeld. Naar de bruggetjes op Borneo
en Sporenburg, de eigen ontwerpen in de Scheepstimmermanstraat, de verschillende
bouwstijlen op het KNSM- en Java-eiland. Met zo’n oostveer is dat veel
makkelijker te bereiken.
De discussie over het oostveer spitst zich toe op de
landingsplaats in Noord. Het stadsdeel wil dat het oostveer naar de Hamerstraat
gaat; een directe (fiets)aansluiting op de Van Hasseltweg zal dan volgen.
Wethouder Wiebes ligt dwars; hij wil het oostveer naar het IJplein hebben (en dat
levert volgens mij nauwelijks tijd- en km-winst op).
Wordt vervolgd.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten